You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Staalbetonbrug sluis, Ternaaien

Info projecten

Ligging: Ternaaien, België

Staalbetonbrug sluis van Ternaaien, lengte 200 m, breedte 15 m

Vereisten

De brug wordt ondersteund door 3 massieve ronde pijlers in one word! Die in verschillende klimfases werden uitgevoerd. Hiervoor werd een GRV-bekisting op de KG consoles geplaatst. De bekisting werd in de Nederlandse PERI vestiging gemonteerd en daarna naar de werf gevoerd. De dragende staalstructuur werd tijdens de winter op de pijlers en landhoofden geplaatst, waarna de bekisting voor het brugdek geïnstalleerd werd.

De zone onder de brug moest toegankelijk blijven voor de scheepvaart en het werfverkeer, waardoor het brugdek van bovenop de brug werd bekist.

Klant

BESIX, Brussel

Voordeel klant

  • Kosteneffectieve projectoplossing door gebruik van gehuurde systeemcomponenten in combinatie met projectspecifieke aanpassingen
  • Een strak tijdschema voor de constructie
  • Snelle finale assemblage en hierdoor snelle beschikbaarheid op de werf dankzij voor gemonteerde bekistingselementen
Lanaye Lock Bridge: Pedro de Guia, Technical Manager
Pedro de Guia
Verantwoordelijke, technisch bureau bouwkunde

“Voor Besix bleek de keuze al snel logisch om met PERI als partner samen te werken voor de bekisting van de brug, dankzij hun ervaring bij gelijkaardige projecten, de relevantie van de voorgestelde technische oplossingen en hun reactieve antwoord op de uitdagende uitvoeringstermijn. De technische ondersteuning, alsook de commerciële opvolging, hebben onze keuze voor PERI met de tijd bevestigd. De rijwagen en de betonneerconsoles beantwoordden ruim aan onze verwachtingen.”

PERI oplossing

  • Het brugdek heeft aan beide zijden uitkragingen van 4,50 m, die door de VARIOKIT- rijwagen ondersteund werden. Deze wagen werd telkens na het uitharden van het beton verplaatst naar de volgende fases. Het ontkisten en terug in positie brengen van de bekisting gebeurde altijd vanuit veilige posities.
  • Ter hoogte van de landhoofden draait de nieuwe brug en op die plaats is de onderliggende staalstructuur en het brugdek breder. De VARIOKIT-rijwagen kon in deze zones niet gebruikt worden. Daarom werden met het standaardmateriaal grote consoles gemaakt (VARIOKIT-console), die aan de staalstructuur opgehangen werden. Op die manier kon veilig gewerkt worden bij het bekisten en ontkisten.