You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Tunnel Gaasperdammerweg IXAS

Info projecten

Ligging: Amsterdam, Nederland

Tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen in de regio Amsterdam wordt de snelweg in beide richtingen verbreed naar 5 rijstroken en een wisselstrook om de toegankelijkheid van de regio te verbeteren. Over een lengte van ongeveer 3 kilometer zal de snelweg door een tunnel lopen om geluidsoverlast te voorkomen. Deze omvat 5 tunnelbuizen: 2 noordbuizen, 2 zuidbuizen en een buis voor de wisselstrook.

  1. In de eerste fase van dit project leverde PERI grote hoeveelheden systeembekisting voor de bouw van de vloeren en wanden van de noord- en de zuidbuizen van de tunnel. Dé uitdaging hier was de optimalisatie van de wandbekisting zodat het omzetten van de bekisting van de ene naar de andere locatie niet of met zo min mogelijk aanpassingen en in korte tijd kon plaatsvinden vanwege de beperkte kraancapaciteit Bovendien moest het transport van de bekistingssystemen ’s nachts gebeuren omdat de verkeersader tijdens de werken in gebruik moest blijven.
  2. In de tweede fase leverde PERI een flexibele dekbekisting voor de overkapping van de wisselstrook. Voor de ondersteuning hiervan werden PERI UP Flex steigers en voor de toegang PERI UP trappentorens gebruikt.

Ontdek het traject op video

Vereisten

  • Een systeembekisting waarmee 50 meter wand per dag gestort kon worden zodat de beschikbare, zeer beperkte kraancapaciteit optimaal gebruikt werd.
  • Een dekbekistingssysteem om 1 rijstrookmoot (50 meter) per week te overkappen en de bouwcyclus zo kort mogelijk te houden.
  • Traptorens die licht en snel verplaatsbaar en veilig zijn, zodat er gemakkelijk tussen de vloer en het dak van de tunnel gewerkt kan worden.
  • Tijdens het bekistingswerk moest een vrije doorgang van 4 meter behouden blijven voor het verkeer op de bouwplaats 
  • De beschikbaarheid van grote volumes bekistings- en ondersteunings-materiaal was een absolute must.
  • Als echte partner meedenken met de klant op het gebied van logistiek, aan- en afvoer van de materialen over de hele scope van het project om de uitvoeringsfase zo snel en efficiënt mogelijk te maken. Via het digitale klantenportaal myPERI kan de klant te allen tijde en in real time de kosten van het project bewaken.

Klant

Consortium IXAS Gaasperdammerweg B.V. bestaande uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure

Voordeel klant

  • Eenvoudig te gebruiken bekistingssysteem.
  • Het systeem is in een groot aantal afmetingen beschikbaar, waardoor hiermee  vrijwel alle bekistingsvormen en -maten gemaakt kunnen worden.
  • Met deze kist kan per week ongeveer één moot van 50 meter gemaakt worden.
  • MAXIMO en VARIO zijn zeer sterke bekistingssystemen, uiterst geschikt voor grote civiele werken.
  • Op de wisselstrook moesten 60 moten van 50 meter overdekt worden. Alle ‘specials’ of moten met afwijkende maten werden met de reguliere bekisting gemaakt en met het PERI UP steigersysteem ondersteund.
Tjeerd van der Spaa Hoofduitvoerder, Heijmans Infra B.V.
Tjeerd van de Spaa
Hoofduitvoerder, Heijmans Infra B.V.

“We hebben in het verleden al veel met VARIO paneelbekisting gewerkt en hebben hele goede ervaringen met PERI. Ze hebben veel goede producten. Voor dit project hebben we met een mix van VARIO, TRIO en MAXIMO gewerkt omdat er erg grote hoeveelheden nodig waren. PERI UP, het steigersysteem van PERI werd gebruikt als ondersteuningssteiger voor het dek van de wisselstrook. Ook de engineering werkt goed. Er werden concepttekeningen gemaakt van de ondersteuningstorens die we konden beoordelen en die vervolgens snel werden aangepast, zodat ze voor uitvoering op de bouwplaats gebruikt konden worden. We hebben voor dit project ook voor het eerst met hun internetportaal, myPERI gewerkt. Dit is erg gemakkelijk en overzichtelijk omdat je o.a. de afboekingen van het afgevoerde materiaal kunt zien.”

PERI oplossing

  • Een unieke combinatie van PERI UP ondersteuningssteigers met VARIOKIT systemen en met robuuste RCS UU 200 profielen voor zware lasten die de vereiste vrije overspanning mogelijk maakten.
  • Voor de toegang werden PERI trappentorens gebruikt. Deze zijn licht en snel verplaatsbaar zodat arbeiders gemakkelijk en veilig tussen de vloer en het dak van de tunnel konden manoeuvreren.