N49 tussen Antwerpen en de kust
N49

Vlotter en veiliger verkeer op N49
Damme, België

De N49, de expresweg tussen Antwerpen en de kust, dateert van de jaren zeventig. Om deze weg veiliger en vlotter te maken, besliste de Vlaamse overheid om hem om te bouwen tot een autosnelweg. De weg tussen Antwerpen en Zelzate is ondertussen al aangepast tot autosnelweg (E34). Hetzelfde gebeurt tussen Zelzate en Maldegem. Het gemengde verkeer op de N49 (fietsers, landbouwverkeer, autoverkeer aan 90km/u) en de verschillende kruispunten leiden vandaag tot onveilige situaties. Om de N49 veiliger en vlotter te maken, wordt het lokale van het doorgaande verkeer gescheiden.

Voor het lokale verkeer wordt een aangepaste infrastructuur gerealiseerd, over en onder de N49. Er zijn drie nieuwe bruggen in de maak! De bestaande Leestjesbruggen maken plaats voor: één brug richting Antwerpen, één brug richting Knokke en een aparte brug voor de parallelweg.
Alle kruispunten en rechtstreekse aansluitingen op de N49 verdwijnen. De N49 zelf wordt een snelweg voor het doorgaande verkeer met een maximumsnelheid van 120 km/u. Die snelweg op- en afrijden gebeurt via een beperkt aantal op- en afritten.

Hoofdaannemer Artes Depret ontfermt zich over de werken, in samenwerking met Agentschap Wegen en Verkeer & Willemen Groep. De funderingszolen aan beide landhoofden van de eerste brug zijn intussen gewapend en gestort en ook op het middeneiland tussen de twee kanalen wordt de funderingszool gestort. Momenteel wordt hard gewerkt aan de bekisting van de pijlers en de samenstelling van de landhoofden (bestaande uit een frontwand en twee vleugelmuren).

Voor het bekistingplan en de nodige materialen sloeg Artes Depret de handen in elkaar met PERI. De grote uitdading op het vlak van bekisting is ongetwijfeld de grote hoeveelheid TRIO paneelbekisting, nodig voor de randbekisting fundering, pijlers, balken en landhoofden. Daarnaast werden ook MAXIMO panelen ingezet, deze zijn compatibel met het TRIO bekistingssysteem en lieten toe het ontwerp verder te optimaliseren.

Ook ontwerpmatig zorgen de bruggen voor de nodige complexiteit. Uitwaaierende en schuine betonelementen vroegen een vernuftig bekistingsontwerp waarbij PERI zijn ervaring en engineeringskwaliteiten liet spreken. Voor de aansluiting van de kopse en langse wanden van de landhoofden werd een VARIO paneelbekisting op maat ontworpen, gecombineerd met VARIOKIT profielen (type SRU en RCS) om het tigegaten door het beton te reduceren. Verder werden ook houten boxen op maat gemaakt voor de kopse bekisting van de pijlers en landhoofden.

Plaats
Hoofdtoepassing
Infraprojecten
Projectdeelnemers
Hoofdaannemer: Artes Depret
  • Ondersteuning
    • Uitgewerkt bekistingsplan in samenspraak met klant
    • Strakke opvolging van fasering en tijdige levering in situ
  • Expertise
    • Capaciteit om grote hoeveelheden te kunnen leveren
    • Flexibiliteit en sterke logistieke planning
    • Engineering van bekisting op maat
  • Kwaliteit
    • Het universele en multi-inzetbare systeem TRIO paneelbekisting voor een zo efficiënt mogelijke bekisting
    • De juiste ondersteuning na ontkisting dankzij PERI UP, MULTIPROP en stelschoren
  • Betrouwbare maatwerkoplossing
    • Economische bekisting voor een groot en veeleisend project op het vlak van materialen
    • Innovatief maatwerk voor uitdagende betonelementen

Project N49 in beeld

  • Aangepaste infrastructuur

    Voor het lokale verkeer wordt een aangepaste infrastructuur gerealiseerd, over en onder de N49.

  • Drie nieuwe bruggen

    De bestaande Leestjesbruggen maken plaats voor: één brug richting Antwerpen, één brug richting Knokke en een aparte brug voor de parallelweg.

  • Grote hoeveelheid TRIO paneelbekisting

    De grote uitdading op het vlak van bekisting is ongetwijfeld de grote hoeveelheid TRIO paneelbekisting, nodig voor de randbekisting fundering, pijlers, balken en landhoofden.

  • Compatibele MAXIMO panelen

    Er werden ook MAXIMO panelen ingezet. Deze zijn compatibel met het TRIO bekistingssysteem en lieten toe het ontwerp verder te optimaliseren.

  • Landhoofden gestort

    De funderingszolen aan beide landhoofden van de eerste brug zijn intussen gewapend en gestort.

  • Schuine betonelementen

    Uitwaaierende en schuine betonelementen daagden PERI uit op het vlak van engineering.

  • Houten boxen

    Er werden houten boxen op maat gemaakt voor de kopse bekisting van de pijlers en landhoofden.

  • Vernuftig ontwerp

    Door het atypische ontwerp van de bruggen waren een vernuftig ontwerp en duidelijke planning met een gedetailleerde fasering cruciaal.

Projectinformatie

“Met Artes Depret zijn we uiteraard projecten van een bepaalde grootorde en complexiteit gewend, maar het is steeds uitdagend. Ook dit project, en dan vooral omwille van de vormgeving van de brug. Het tekenwerk voor de bekisting en uitvoering vroeg dus de nodige tijd en overleg. Met PERI vonden we op dat vlak een ideale partner. We kennen elkaar uiteraard al langer en hebben ook zelf PERI materiaal in ons bezit om in te zetten in werven.

Door het atypische ontwerp van de bruggen was een duidelijke planning met een gedetailleerde fasering cruciaal. Die planning maken we in samenspraak met PERI op. Wij bepalen de indeling van de verschillende storten en met PERI stellen we dan het bekistingplan op. Vooral de hoeveelheden zorgen voor een uitdaging en zet de stock van PERI onder druk. Je kan dit op voorhand zo goed mogelijk incalculeren, maar tijdens uitvoering kom je onvermijdelijk voor verrassingen te staan. Dat PERI een beroep kan dan op een zeer grote stock en bovendien ook de nodige flexibiliteit aan de dag legt, kunnen we dat voorlopig netjes opvangen.

Voor mij persoonlijk is dit een van de moeilijkste betonwerken die ik al heb uitgevoerd. Dat ik dan een beroep kan doen op de expertise van een ervaren speler als PERI, is een grote meerwaarde.”
Niels Vanhaecke
Projectleider | Artes Depret
##salesContact.expertImageAltLabel## Meer informatie?

Neem contact op met Tom Deloof of een van onze andere Sales Engineer van BeLux!

N49 tussen Antwerpen en de kust
N49 tussen Antwerpen en de kust